3 praktika a jól szervezett irodatakarításhoz
Ön és munkatársai napjuk nagy részét a munkahelyen töltik. Magától értetődő tehát, hogy a környezetnek tisztának és rendezettnek kell lennie. Az elfoglalt hétköznapokon az alkalmazottaknak és a vezetőségnek azonban ritkán van ideje az irodatakarítás megszervezésével foglalkozni.
Még akkor is, ha ez a téma hátrébb kapott helyet a prioritásokkal teli listáján, megéri jobban körbejárni. Minden helyiség takarítása optimális? Van valami, amin lehetne javítani?
Ebből az ismertetőből megtudhatja, miért fontos a tiszta munkahely és miért éri meg »ellenőrző listát készíteni az optimális irodatakarításhoz. Ezenkívül azt is megnézzük, ki az, aki tulajdonképpen felelős a takarításért és hogyan tudja elkerülni a takarítással és tisztasággal kapcsolatos vitákat.
Ezért olyan fontos az iroda takarítása
Természetesen mindenki előnyben részesíti a tiszta környezetet. Vállalati keretek között azonban további nyomós okai vannak, miért nem szabad elhanyagolni az iroda takarítását.
Professzionális megjelenés
Irodájának megjelenése tulajdonképpen a vállalatának névjegye. Amennyiben megbízható és professzionális üzleti partnerként szeretne megjelenni, a tisztaság az ügyféllátogatások idején elengedhetetlen.
Jó közérzet és a produktivitás növekedése
Egy koszos irodában senki sem dolgozik szívesen. Ha a munkatársak jól érzik magukat a munkahelyen, motiváltabbak és produktívabbak. Ennek egyik feltétele az alapvető tisztaság.
Betegségek megelőzése
Az iroda pillanatok alatt a kórokozók gyűjtőhelyévé válhat, amelyek szívesen tanyáznak a billentyűzeten és az ajtókilincseken. Ha szeretné a megfázásos időszakban alacsonyan tartani a táppénzre kényszerült munkatársak számát, a rendszeres takarítást és fertőtlenítést nem érdemes elhanyagolnia.
Költségmegtakarítás
Még ha a takarításért és tisztításért pénzt is kell fizetni, hosszú távon költséget lehet vele megtakarítani. A felszerelések és munkaeszközök rendszeres karbantartásának köszönhetően hosszabb ideig maradnak jó állapotban, így nem kell őket olyan gyorsan lecserélni.
Melyik helyiséget milyen gyakran érdemes takarítani?
Egy vállalati irodában sok olyan nyilvános helyiség van, amelyeket, funkciójuk szerint, különböző gyakorisággal és alapossággal kell takarítani. Ellenőrző listánk segít Önnek abban, hogy konkrét takarítási tervet tudjon ehhez készíteni.
Általában
Minden nyilvános helyiségre érvényes: a levegőt is „tisztítani” kell. A munkahelyi klíma hatással van a jó közérzetre és a munkatársak teljesítőképességére. Ajánlott rendszeresen 3-10 percig szélesre tárt ablakokkal szellőztetni, amellyel „friss fuvallat” érkezik a helyiségbe.
Emellett tervezze be a klímaberendezések szűrőinek rendszeres időközönkénti tisztítását vagy cseréjét is. A szűrőben könnyen megtelepedhetnek a baktériumok és a penészgombák, amelyek egyértelműen rontják a levegő minőségét.
Irodahelyiségek
A munkatársak itt töltik a legtöbb időt a nap folyamán, ezért a rendszeres takarítás különösen fontos.
Hetente egyszer vagy többször
- Szemetesvödrök kiürítése
- Felületek áttörlése nedves kendővel. Ehhez a legjobb választás egy tisztítókendő és egy hozzá való tisztítószer.
- Telefonok, billentyűzetek és egerek tisztítása. Használjon fertőtlenítőszert és mikroszálas kendőt. Figyeljen arra, hogy a tisztítás közben ne kerüljön folyadék az elektromos gépek illesztéseibe.
- Fehér táblák letörlése. A leghatékonyabb a speciális tisztítóhab vagy tisztítókendő használata.
- Szőnyegek kiporszívózása. Erre a feladatra léteznek speciális száraz és nedves porszívók.
- Sima padlók nedves feltörlése. Takarítókocsival minden egyszerű és gyors.
Havonta egyszer vagy ritkábban
- Szőnyegekről foltok eltávolítása és mélytisztítása
- Ablakok és ajtók alapos megtisztítása
- Válaszfalak és mennyezet tisztítása
- Drapériák és függönyök kitisztíttatása
- Fűtőtestek leporolása és lemosása
Étkező vagy konyha
Ez a helyiség gyakran szül vitát az alkalmazottak között, mivel senki sem érzi felelősségének a rendrakást. Tudja meg, hogyan lehet ezt elkerülni.
Hetente egyszer vagy többször
- Szemetesvödrök kiürítése
- Edények elmosogatása
- Felületek és a padló nedves áttörlése, felmosása
- Lejárt élelmiszerek kidobása a hűtőből
- Mikrohullámú sütő kitakarítása
Havonta egyszer vagy ritkábban
- Kávéfőző gépek, vízforralók, vízadagolók és a mosogatógép vízkőtlenítése és alapos tisztítása
- Hűtőszekrények kitisztítása és szükség szerint leolvasztása
Mosdóhelyiségek
Itt különösen fontos figyelni a megfelelő higiéniára. A használók számától függően naponta akár többszöri takarítás is szükséges lehet.
Naponta egyszer vagy többször
- WC-k, tartályok és a padló nedves áttörlése, felmosása és fertőtlenítése
- Mosdófelszerelések, mint például WC papír, szappan és papírtörlő utántöltése
Kültér és homlokzat
A vállalatról alkotott első benyomást jelentősen befolyásolják a külterek, ezért ezeket is szükséges rendszeresen és az időjárási viszonyoknak megfelelően takarítani.
Hetente egyszer vagy többször
- Szemetesvödrök és hamutartók kiürítése
- Falevelek összeseprése és eltávolítása
- Utak és bejáratok rendben tartása, szemét eltakarítása
Havonta egyszer vagy ritkábban
- Lábtörlők kitisztítása
- Zöldterületen fűnyírás
- Gyomok kiírtása és virágok frissítése
Évente egy vagy két alkalommal
- Homlokzat megtisztítása
- Utak tisztítása nagynyomású nedves tisztítóval
Műhelyek, gyártás, raktár és más nyilvános helyiségek
A speciális használatú nyilvános helyiségeket gyakran más módon kell takarítani, ez funkciójuktól függően változhat. A nagyobb területeken például érdemes nagynyomású tisztítót vagy gőzborotvát használni.
Ki felel az iroda takarításáért?
A költségmegtakarítás érdekében a leleményesebb vállalatok egyszerűen az alkalmazottakra bízzák a takarítást. Ez mindenesetre nem mindenhol megengedett. Németországban például az irányítási jog értelmében a munkáltató a munkavállalónak csak a munkaszerződésben foglaltaknak megfelelő tevékenységet oszthat ki.
Ezenkívül a Mainzi Regionális Munkaügyi Bíróság egyik ítélete is megerősíti, hogy a munkavállalónak jogában áll munkáját tiszta körülmények között végezni. A munkáltató a védelmi kötelezettsége értelmében felelős az alkalmazottai egészségéért. Ez magában foglalja az olyan higiéniai mulasztások kiküszöbölését, amelyek egészségkárosodást okozhatnak.
A vállalat vagy üzem takarítását illetően Önnek mint munkáltatónak lehetősége van saját kezűleg beszállni, takarítószemélyzetet alkalmazni vagy professzionális takarító szolgálatot fogadni. Ha speciálisan képzett személyzetet fogad fel, biztos lehet benne, hogy minden helyiség takarítása szakszerűen fog történni.
Így kerülje el a tisztasággal kapcsolatos vitákat
Senki sem érzi azt, hogy ő lenne a felelős az edények elmosogatásáért, és a kollégák panaszkodnak a mosogatóban halmozódó, használt kávéscsészék miatt? Ez a harc idővel nyomot hagy a vállalati légkörön és a kollégák motivációján. Ezért fontos, hogy a vezetők már az első pillanattól kezdve világos feltételeket szabjanak.
Kommunikálni kell, hogy a munkatársak az alapvető irodai rendért és különösen a saját íróasztaluk rendben tartásáért ők maguk felelnek. A kisebb rendrakási feladatokat a munkatársak is el tudják végezni. Ide tartozik például az, hogy kiviszik a használt edényeket a nap végén a konyhába, a papírokat és mappákat az erre kijelölt tárolókba és szekrényekbe teszik vissza, valamint a megbeszélések után rendben hagyják ott a konferenciatermeket.
Néha segítséget jelent egy konkrét terv kidolgozása, amelyben pontokba szedve megtalálható, ki melyik rendrakási feladatért, például a mosogatógép be- és kipakolásáért, mennyi ideig felelős. A korrektség érdekében a feladatokat egyenlően kell elosztani a munkatársak között.
Reméljük, hogy a fenti tippek segítenek majd Önnek egy tisztább munkahely kialakításában, ahol minden munkatárs jól érzi magát. Szívesen adunk Önnek tanácsot a megfelelő tisztítócikkek és mosdófelszerelések kiválasztásához, hogy vállalatánál a takarítás optimális legyen.